FAQ

Our webstore uses cookies to offer a better user experience and we recommend you to accept their use to fully enjoy your navigation.

cancel

Handymade : wie zijn wij?

Handymade is een 100% Belgische webshop die producten aanbiedt die gemaakt zijn door werknemers van maatwerkbedrijven.

Het Handymade project werd geïnitieerd door de drie Belgische federaties van maatwerkbedrijven: Groep Maatwerk (Vlaanderen), Eweta (Wallonië) en FEBRAP (Brussel). Samen willen deze partners een extra verkoopskanaal creëren voor de eigen producten van de maatwerkbedrijven.

Maatwerkbedrijven, wat zijn dat ?

Maatwerkbedrijven hebben als voornaamste doel het bieden van werk op maat aan werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het werk wordt zodanig georganiseerd en op maat gemaakt, dat de werknemers hun competenties zo goed mogelijk kunnen benutten en zich zowel professioneel als sociaal kunnen ontwikkelen.

Hiertoe bieden maatwerkbedrijven hun werknemers voortdurende opleiding en begeleiding op maat.

Los daarvan voldoen maatwerkbedrijven ook aan de hoogste kwaliteitsnormen en zijn ze vandaag betrouwbare partners van reguliere bedrijven. Wist u dat 1 op de 2 reguliere bedrijven reeds een beroep doet op maatwerkbedrijven?

Alleen al in Vlaanderen stellen de maatwerkbedrijven 25.000 mensen tewerk, waarvan meer dan 20.000 mensen met een beperking.

Hoe vind ik een specifiek artikel?

Je bent op zoek naar een heel concreet product? Dan kunt u de zoekbalk rechtsboven gebruiken om dit te vinden.

De verschillende producten van de maatwerkbedrijven staan ook gesorteerd per categorie. Aarzel niet om daarin rond te snuisteren.  

Is uw product momenteel niet op voorraad? Neem dan over een paar dagen nog eens een kijkje, want de stocks worden geregeld aangevuld!

Hoe bestel ik het product dat mij interesseert ?

Voeg een artikel toe aan uw winkelmandje:

Als u een artikel wil kopen, kunt u het bestellen door op het tabblad "toevoegen aan winkelwagentje" te klikken. LET OP! Kies eerst het correcte model, de maat, de kleur, … alvorens u klikt op ‘toevoegen aan winkelmandje’.

Als u bijvoorbeeld een accessoire in maat "S" blauw wilt ontvangen, selecteert u deze mogelijkheid en voegt u het dan pas toe aan uw winkelmandje.

Vervolgens verschijnt een venster met uw bestelling en de productinformatie, verzendkosten, het model, enz.

Dit venster verschijnt niet? Controleer dan de instellingen van uw browser met betrekking tot de toelating van pop-up vensters en zorg dat ze voor handymade.be toegelaten worden.

U kunt dit venster vervolgens sluiten om door te gaan met winkelen en uw winkelmandje aan te vullen met nieuwe producten, of om direct voor uw product te betalen en een bestelling te plaatsen.

Valideer uw winkelmandje en bestel

Heeft u uw aankoopselectie gemaakt? Ga links bovenaan naar uw winkelmandje (het icoontje in de vorm van een zak dat het aantal artikelen in uw winkelmandje aangeeft).

U komt dan op een overzichtspagina van uw gehele bestelling, met daarop al uw geselecteerde producten, de gewenste hoeveelheid en de verschillende kosten die van toepassing zijn op de verkoop.

Als u zeker bent van uw bestelling, klikt u op "Bestellen" en vult u uw persoonlijke gegevens in (adres, bedrijfsgegevens indien van toepassing, … ). Het telefoonnummer dat van u wordt gevraagd, wordt uitsluitend door de verkoper gebruikt om contact met u op te nemen in het kader van uw bestelling. Let op: het leveringsadres dat u opgeeft kan verschillen van uw facturatieadres.

OPMERKING Als u producten uit verschillende maatwerkbedrijven heeft besteld

Handymade is een verkoopsplatform van meerdere verkopers (in casu maatwerkbedrijven). Als u meerdere producten besteld hebt, is het mogelijk dat u een bestelling hebt geplaatst bij verschillende maatwerkbedrijven die elk hun eigen organisatie en voorraad hebben. Voor elke bestelling bij een ander maatwerkbedrijf en zelfs als alles als een globale bestelling in uw mandje is opgenomen, ontvangt u afzonderlijke mails met de bevestiging van uw bestelling voor de producten waarvoor het maatwerkbedrijf in kwestie zorgt.

Het is dus mogelijk dat u verschillende bevestigingsmails ontvangt voor uw bestelling, aangezien elk van de leverende maatwerkbedrijven autonoom is in het beheren van zijn voorraad. Wij verzekeren u in alle gevallen dat uw volledige bestelling geplaatst is.

OPMERKING voor de levering van uw producten:

LET OP, een aantal producten kunnen niet aan huis geleverd worden en kan u enkel afhalen bij het producerende maatwerkbedrijf (het gaat hier om heel grote of zware producten). Deze informatie vindt u in uw bestellingsoverzicht, onder het betreffende artikel met de vermelding "Waarschuwing, dit product moet worden opgehaald bij het maatwerkbedrijf’. Het adres van het maatwerkbedrijf waar u uw product kunt ophalen, staat zowel op de productpagina, op de pagina van het maatwerkbedrijf als in de mail die u ontvangt na uw bestelling.

Als uw mandje zowel een artikel bevat om zelf op te halen in een maatwerkbedrijf als een product dat zal geleverd worden, dan hebben de weergegeven verzendkosten betrekking op de verzonden artikelen. Voor de zelf op te pikken artikelen worden geen leverkosten aangerekend, aangezien het transport uw verantwoordelijkheid is.

Wanneer u twee producten bij eenzelfde maatwerkbedrijf bestelt, waarvan u er één zelf moet gaan ophalen, worden alle producten standaard voor u gereed gezet in het maatwerkbedrijf (omwille van de duurzaamheid). In dit geval zal geen enkel product dat u bestelde bij het betreffende maatwerkbedrijf dus naar u verzonden worden.

Waar kan ik een bevestiging van mijn bestelling vinden?

U ontvangt per mail een orderbevestiging voor elke bestelling die op onze site wordt geplaatst.

Handymade is een verkoopsplatform van meerdere verkopers (in casu maatwerkbedrijven). Als u meerdere producten hebt besteld, is het mogelijk dat u een bestelling hebt geplaatst bij verschillende maatwerkbedrijven die elk hun eigen organisatie en voorraad hebben.

Voor elke bestelling bij een verschillend maatwerkbedrijf en zelfs als alles als een globale bestelling in uw mandje is opgenomen), ontvangt u afzonderlijke mails van de verschillende maatwerkbedrijven met de bevestiging van uw bestelling voor de producten waarvoor het maatwerkbedrijf in kwestie zorgt.

Het is dus mogelijk dat u verschillende bevestigingsmails ontvangt voor uw bestelling, aangezien elk van de leverende maatwerkbedrijven autonoom is in het beheren van zijn voorraad. Wij verzekeren u in alle gevallen dat uw volledige bestelling is geplaatst.

Het product dat ik heb ontvangen, lijkt niet op de foto op de pagina van de webshop. Wat kan ik doen?

Handymade stelt alles in het werk om zijn klanten tevreden te stellen. Als een geleverd item niet overeenkomt met het item dat u heeft besteld, kunt u altijd contact opnemen met het maatwerkbedrijf dat het heeft geproduceerd (de contactgegevens zijn bijgevoegd bij uw pakket en zijn ook beschikbaar in de geschiedenis van uw bestellingen wanneer u zich aanmeldt op de webshop met uw klantenaccount).

In overeenstemming met de wet op het herroepingsrecht, kunt u het artikel dat u niet wenst binnen 14 dagen na ontvangst van het pakket of het ophalen van het product in het maatwerkbedrijf, terugzenden.

In het geval van een fout in de levering door het maatwerkbedrijf, kunt u een terugbetaling aanvragen (op enkele uitzonderingen waarin de wet voorziet na, bijvoorbeeld als uw product op maat is gemaakt), de retourkosten zullen u dan worden terugbetaald.

Let op: stuur het artikel niet terug naar Handymade vzw. Het artikel moet worden teruggestuurd naar het maatwerkbedrijf dat het heeft geproduceerd.

Als u gebruik wilt maken van uw terugroepingsrecht, bezorg ons dan volgende informatie via info@handymade.be: uw bestelnummer en het referentienummer van het product dat u wilt terugsturen. Deze informatie vindt u in de mail met de orderbevestiging die u ontving.

Zodra u ons deze informatie bezorgd heeft via info@handymade.be, zal één van onze medewerkers u contacteren met alle nodige informatie over de te volgen procedure (adres van de verkoper, in te vullen herroepingsformulier,…).

Als u de procedure correct en tijdig uitvoert, vergoedt Handymade u het volledige bedrag uiterlijk 15 kalenderdagen na bevestiging van ontvangst van uw artikel door het betrokken maatwerkbedrijf.

Er is een defect in mijn product: wat kan ik doen?

Handymade stelt alles in het werk om haar klanten tevreden te stellen. Als een gekocht artikel een defect heeft, kunt u altijd contact opnemen met het betrokken maatwerkbedrijf (u vindt de contactgegevens in uw postpakket en in uw klantaccount op de webshop)

In overeenstemming met de wet op het herroepingsrecht, kunt u het artikel dat u niet wenst binnen 14 dagen na ontvangst van het pakket of het ophalen van het product in het maatwerkbedrijf, terugsturen.

In het geval van een fout in de levering door het maatwerkbedrijf, kunt u de terugbetaling aanvragen (op enkele uitzonderingen waarin de wet voorziet na, bijvoorbeeld als uw product op maat is gemaakt), de terugzendingskosten zullen u dan worden terugbetaald.

LET OP: stuur het artikel niet terug naar Handymade vzw. Het artikel moet worden teruggestuurd naar het maatwerkbedrijf dat het heeft geproduceerd

Als u gebruik wilt maken van uw terugroepingsrecht, bezorg ons dan volgende informatie via info@handymade.be : uw bestelnummer en het referentienummer van het product dat u wilt terugsturen. Deze informatie vindt u in de mail met de orderbevestiging die u ontving.

Zodra u ons deze informatie bezorgd heeft via info@handymade.be , zal één van onze medewerkers u contacteren met alle nodige informatie over de te volgen procedure (adres van de verkoper, in te vullen herroepingsformulier,…).

Als u de procedure correct en tijdig uitvoert, vergoedt Handymade u het volledige bedrag uiterlijk 15 kalenderdagen na bevestiging van ontvangst van uw artikel door het betrokken maatwerkbedrijf.

Waarom betaal ik meerdere keren verzendkosten als ik meerdere producten bestel?

Handymade is een ‘multivendor-platform’, dat wil zeggen dat het verschillende verkopers samenbrengt (in casu maatwerkbedrijven, die als doelstelling de tewerkstelling van personen met een handicap hebben).

Verschillende maatwerkbedrijven verkopen daarom hun producten op onze webshop. Handymade heeft geen gecentraliseerde stock, dus als u verschillende producten koopt, kunnen deze afkomstig zijn van verschillende maatwerkbedrijven in verschillende regio's in België.

Elk product dat in verschillende maatwerkbedrijven wordt besteld, kan daarom afzonderlijke transportkosten met zich meebrengen. Langs de andere kant, als u twee producten in hetzelfde maatwerkbedrijf bestelt, wordt de leveringsprijs aangepast aan het gewicht maar niet noodzakelijk verdubbeld.

Houd er rekening mee dat sommige maatwerkbedrijven u zullen vragen om sommige producten rechtstreeks te komen oppikken bij hen (het gaat hier om producten die buitengewoon groot of zwaar zijn). In dat geval worden uiteraard geen verzendkosten aangerekend. Dit staat per product duidelijk aangegeven op de betreffende pagina.

Wanneer u twee producten bij eenzelfde maatwerkbedrijf bestelt, waarvan u één zelf moet gaan ophalen, worden alle producten standaard voor u gereed gezet in het maatwerkbedrijf (omwille van de duurzaamheid). In dit geval zal geen enkel product van het betreffende maatwerkbedrijf dus naar u verzonden worden.  

Hoe kan ik betalen op Hadymade? Is mijn betaling veilig?

De afhandeling van uw bestelling gebeurt uitsluitend via beveiligde online betaling met uw bankkaart: Bancontact, Visa en MasterCard.

We gebruiken een volledig veilige en gecertificeerde betalingsbemiddelaar: Stripe. Stripe codeert uw betalingsgegevens. De informatie die u over uw bankkaart verstrekt, worden rechtstreeks en uitsluitend op de Stripe server opgeslagen. In overeenstemming met de Europese richtlijn 95/46 / EC blijft al deze informatie vertrouwelijk. We slaan geen informatie op met betrekking tot kredietkaartbetalingen.

Daarnaast gebruiken we het communicatieprotocol SSL (Secure Socket Layer) dat u kunt zien in uw URL-balk met de vermelding https. Dit certificaat wordt verstrekt door Global Sign om de integriteit en de vertrouwelijkheid van de gegevens tijdens uw betalingstransactie te waarborgen.

Elke betaling op Handymade is daarom gegarandeerd veilig.

Wie kan een aankoop doen via Handymade.be?

Om een aankoop te plaatsen op onze webshop, moet u ouder zijn dan 18 en beschikken over een kredietkaart die geaccepteerd wordt door ons betalingssysteem.

Ik wens een factuur, wat moet ik doen?

Als u een product koopt namens een bedrijf, kunt u tijdens het aankoopproces de factuurgegevens opgeven. Na aankoop ontvangt u per mail een factuur met de bedrijfs- en de bestelgegevens.

Het product dat ik heb ontvangen, bevalt me niet. Wat kan ik doen?

Handymade stelt alles in het werk om haar klanten tevreden te stellen. Als een gekocht artikel een defect heeft, kunt u altijd contact opnemen met het maatwerkbedrijf dat dit geproduceerd heeft (de contactgegevens staan in het pakket van uw aankoop en zijn beschikbaar in uw bestelgeschiedenis in uw klantenaccount  wanneer u zich aanmeldt op onze website).

In overeenstemming met de wet op het terugroepingsrecht, kunt u het artikel dat u niet wenst, terugzenden binnen 14 dagen na ontvangst van het pakket of na het ophalen in het maatwerkbedrijf.

U kunt een terugbetaling aanvragen (op enkele uitzonderingen na waarin de wet voorziet, bijvoorbeeld als uw product "op maat" is gemaakt). We moeten u er wel op wijzen dat de kosten voor het terugsturen van het pakket ten uwen laste zijn, tenzij het een fout in de levering betreft of als het product een fabricagefout heeft. In die gevallen zullen ook de kosten voor het terugzenden van het product worden vergoed.

Als u gebruik wilt maken van uw herroepingsrecht, bezorg ons dan volgende informatie via info@handymade.be : uw bestelnummer en het referentienummer van het product dat u wilt terugsturen. Deze informatie vindt u in de mail met de orderbevestiging die u ontving.

Zodra u ons deze informatie bezorgd heeft via info@handymade.be , zal één van onze medewerkers u contacteren met alle nodige informatie over de te volgen procedure (adres van de verkoper, in te vullen herroepingsformulier,…).

Worden mijn gegevens op Handymade voldoende beschermd ?

HANDYMADE leeft strikt de reglementering na met betrekking tot de bescherming van uw persoonlijke gegevens.

HANDYMADE gebruikt uw persoonlijke gegevens alleen voor het onderhoud en de verbetering van de site, voor het juiste beheer van uw account en voor de levering en de facturering van de producten die u hebt besteld.

Als u dit expliciet hebt aangegeven, kunnen deze gegevens ook worden gebruikt voor het verzenden van direct marketingberichten.

Uw expliciete en voorafgaande toestemming wordt ook gevraagd met betrekking tot functionele cookies (voor de goede werking van de website) en niet-functionele cookies (voor marketing- en monitoringdoeleinden).

Wij nodigen u uit om deze regels (GDPR), die voor elke aankoop moeten worden aanvaard,  te lezen. U vindt daar verdere essentiële informatie over de manier waarop uw persoonlijke gegevens worden verwerkt en over de gebruikte cookies.

Kan ik van mijn aankoop afzien voordat ik het product ontvangen heb?

In overeenstemming met de wet op het herroepingsrecht, kunt u het artikel dat u niet wenst, binnen 14 dagen na ontvangst van het pakket terugsturen naar het betrokken maatwerkbedrijf.

Als u besluit van uw aankoop af te zien alvorens u uw bestelling ontvangen heeft, vragen wij u dit meteen te melden aan het maatwerkbedrijf dat dit product maakt. Dit om kosten te besparen met betrekking tot het verzenden en het terugsturen van het artikel.

U vindt de contactgegevens op de pagina van het betrokken maatwerkbedrijf en in uw bestelgeschiedenis. 

Voor openbare instellingen : kunnen annkopen op deze site meetellen voor de berekening van quota voor de tewerkstelling van personen met een ardbeishandicap ?

Sommige overheidsinstellingen moeten een bepaald quotum halen wat betreft de tewerkstelling van mensen met een handicap en kunnen dit deels invullen door samen te werken met maatwerkbedrijven. De vastgelegde quota variëren naargelang het betrokken beleidsniveau en de regio.

Logischerwijs moedigen de meeste wetgevingen hierrond aan om een beroep te doen op maatwerkbedrijven voor de aankoop van producten of diensten, omdat het een indirecte manier is om mensen met een handicap tewerk te stellen.

De aankoop van deze producten of diensten kan worden gevaloriseerd om eventuele quota te bereiken.

Om ook de op Handymade aangekochte producten mee in rekening te nemen, nodigen wij u uit om tijdens de aankoopprocedure uw facturatiegegevens in te vullen en om kennis te nemen van de verplichtingen en de regels die betrekking hebben op uw organisatie via https://www.onzestieluwsteun.be/Uw-overheidsopdrachten-duurzamer-maken .

Als u via deze link niet op al uw vragen een antwoord krijgt, nodigen wij u uit om ons een mail te sturen (info@handmade.be) voor meer informatie. Onze specialisten op het gebied van openbare aanbestedingen contacteren u dan om u zo goed mogelijk te informeren.